Het verhaal van Rensink Totaalonderhoud

Rensink Totaalonderhoud, een familiebedrijf met ruim 90 jaar ervaring in de onderhouds- en renovatiemarkt. Dag in dag uit zijn ze met ongeveer 50 medewerkers aan het werk. En dat werk voelt als thuiskomen. Het familiebedrijf, dat Gerdy twaalf jaar geleden van haar vader overnam, ziet werknemers niet als werknemers, maar als collega’s: mensen met wie je samenwerkt. "Mijn vader zei altijd: ‘Ik heb niet één gezin, maar ik heb er honderd.’ Dat gevoel proberen we nog steeds vast te houden," zegt Gerdy. Dat betekent ook oog hebben voor de uitdagingen van de moderne tijd. In een sector waar veel praktisch opgeleide medewerkers werken, spelen zaken als laaggeletterdheid en digitalisering een grote rol. Hoe ze hier bij Rensink Totaalonderhoud mee om gaan?

Lees verder of bekijk de video.

"

Met elkaar lossen ze problemen op. En die manier van werken is echt goud waard!

"

- Gerdy Pusceddu-Smoes

Omgaan met de uitdagingen van nu

In haar dagelijkse werk ziet Gerdy dat sommige medewerkers moeite hebben met lezen, schrijven of digitalisering. Maar daar maakt ze zeker geen probleem van en kiest ze ervoor om hier op een normale manier mee om te gaan. "Hoe meer nadruk je erop legt, hoe groter die roze olifant in de kamer wordt," zegt ze nuchter. “Bij ons wordt hulp geboden als dat nodig is, bijvoorbeeld bij het invullen van formulieren, werken met digitale systemen of met privézaken zoals verzekeringen.” Rensink kiest er bewust voor om het onderwerp op een nuchtere en praktische manier te benaderen. Door hulp te bieden, worden uitdagingen kleiner en voelen medewerkers zich gehoord en begrepen.

Leren van elkaar

Wat Rensink bijzonder maakt, is hoe generaties in het bedrijf samenwerken. Het team bestaat uit jonge jongens van 17 tot begin 30, die vaak een praktisch opleidingsniveau hebben. De juiste aanvulling op het team zijn de oudere collega’s die al jarenlang ervaring hebben. Deze mix zorgt voor een goede werkverdeling en biedt kansen om te leren op de werkvloer. "Ons motto is: ‘Samen zijn we Rensink.’ En zo is het ook. We hebben elkaar nodig, op allerlei vlakken. De collega’s delen niet alleen technische kennis met elkaar, maar leren ook omgaan met lastige situaties, zoals het invullen van formulieren. Met elkaar lossen ze deze problemen op. En die manier van werken is echt goud waard!”, vertelt Gerdy. Naast de kennis die ze van elkaar krijgen, organiseert Rensink ook trainingen zoals de jaarlijkse BHV-cursus en communicatietrainingen.





Een mensgerichte aanpak

“Het is belangrijk dat je goed personeel binnenhaalt en dat je deze mensen bij je houdt,” zegt Gerdy. “Dat betekent dat je verder moet kijken dan technische vaardigheden. Je moet aandacht hebben voor wie iemand is en willen investeren in hen.” Die benadering werpt zijn vruchten af. De medewerkers van Rensink zijn gemotiveerd, betrokken en leveren werk waar iedereen trots op kan zijn. "Wij investeren in mensen, omdat we geloven dat zij de kern van ons succes zijn," vertelt Gerdy trots.

Expertise inschakelen?

Dat is niet altijd nodig. Rensink Totaalonderhoud is daar een mooi voorbeeld van. “Ken je collega’s. Dan weet je wat er speelt en waar de behoefte zit om te leren. Stap voor stap.” Maar ikletterop.nl helpt graag! Samen met één van onze trajectbegeleiders kijken we waar de behoeftes liggen en zorgen we voor maatwerk oplossingen. Want iedereen moet de kans krijgen om zijn volledige potentieel te benutten!

Deze campagne is een samenwerking van

Aanmelden

Wij helpen je graag verder.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Of voor jou als persoon? Vul dan het formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Je staat er niet alleen voor!
Velden met een sterretje (*) zijn verplicht.