Case study: De Schagen Groep
De Schagen Groep, actief in de bouw en infrastructuur, heeft dit probleem aangepakt met een werkgroep die zich richt op bewustzijn en verbetering van vaardigheden. Dit leidde tot minder fouten, hogere productiviteit en minder ziekteverzuim. Ida, verantwoordelijk voor de loonadministratie, merkt de impact van beperkte basisvaardigheden: "Veel collega’s kunnen niet goed omgaan met digitale facturen, wat kan leiden tot betalingsachterstanden en zelfs deurwaarders aan de deur."
Herkenning en actie
Veel bedrijven herkennen beperkte basisvaardigheden, maar zien dit niet altijd als hun verantwoordelijkheid. Investeren in deze vaardigheden kan de productiviteit en efficiëntie verhogen. Yvette, woonconsulent bij de Schagen Groep, stelt vier doelen voor:
Bewustwording: Maak het probleem zichtbaar binnen het bedrijf.
Signaleren en bespreken: Train leidinggevenden om beperkte vaardigheden te herkennen.
Eenvoudigere communicatie: Gebruik begrijpelijke taal (B1-niveau).
Verspreiding van kennis: Deel best practices.
Eenvoudige eerste stappen
Creëer bewustwording, zorg voor duidelijke communicatie en bied ondersteuning, bijvoorbeeld door intern scholingsaanbod of doorverwijzing naar een Taalhuis.
Voordelen van investeren in basisvaardigheden:
Minder kosten: Minder ziekteverzuim en fouten.
Meer tevredenheid: Bij medewerkers en klanten.
Meer inkomsten: Door hogere productiviteit.
Duurzamere inzetbaarheid: Medewerkers groeien door in hun functie of vinden ander werk.
Praktische oplossingen
De Schagen Groep deelt regelmatig ‘taaltips’ en zorgt voor begrijpelijke communicatie. Ida adviseert andere ondernemers goed te luisteren naar hun medewerkers.
Ondersteuning en hulpbronnen
Voor meer informatie en ondersteuning, bezoek taalwerkt.nl. Werkgevers kunnen tot juli 2025 acht uur kosteloos ondersteuning krijgen. Voor privézaken kunnen medewerkers terecht bij een lokaal Taalhuis.
*De content is gerealiseerd door StudioZ, in opdracht van de Provincie Overijssel. Ikletterop.nl heeft toestemming om dit artikel te publiceren.